zondag 21 juni 2009

Commerciele of gratis VoIP codec gebruiken?

Tegenwoordig heb je veel keuze uit verschillende VoIP codecs. Ik ga er hier de belangrijkste benoemen.

Zoek een aantal dingen uit voordat je je uiteindelijke keuze gaat maken. SIP is een onafhankelijk, vrij te gebruiken protocol, terwijl codecs zowel commercieel, waar je moet licentie-rechten moet betalen bij gebruik, als vrij te verkrijgen zijn.

Om de werking goed te kunnen garanderen zul je moeten nakijken of alle ingezette apparatuur en software de codec wel begrijpt, m.a.w. ondersteund. Zowel je voip telefoon als je pbx zal de gekozen codec moeten aankunnen. Indien er verschil is bij de instellingen van de codec van een SIP telefoon en een IP Telefooncentrale zal de centrale, indien deze dit ondersteund, de codecs naar elkaar omvormen zodat er toch gecommuniceerd kan worden. Dergelijke omreken werkzaamheden zijn zeer intensief voor de processor van de server. De echte VoIP noobs vallen vaak in herhaling qua fouten maken op dit gebied wat de algemene beleving van VoIP niet ten goede komt. Het resultaat is dan dat de gesprekken te maken krijgen met korte onderbrekingen, dat klinkt als stotteren. Je wilt voorkomen dat je gebruikers deze nare ervaring meemaken. Stel zowel in de telefoon als in de centrale, indien mogelijk, dezelfde voip codec om dit te voorkomen.

Nu hoor ik je denken waarom er dan gratis codecs bestaan maar ook waarvoor je moet betalen. Zoals altijd zijn dergelijke dingen vanzelfsprekend, voor de mensen die zich met het onderwerp bezighouden. Als je meerdere artikelen op deze website hebt gelezen zul je merken dat het heel belangrijk is dat er voldoende bandbreedte voorhanden is om al het telefoonverkeer via internet te kunnen afhandelen. Hoeveel bandbreedte je beschikbaar hebt hoe meer je aankunt. Dit kunnen binnenkomende of uitgaande gesprekken zijn maar ook bellers die in de wachtrij staan of doorschakelingen. Je kunt meer bandbreedte krijgen door een \'duurdere\' verbinding af te nemen bij je provider. Door efficienter om te gaan met je capaciteit kun je ook meer capaciteit verkrijgen, compressie toepassen zorgt dat je meer ruimte krijgt. Hier komen de commerciele codecs om de hoek kijken. Compressie kan voor je regelen dat je geen ander abonnement hoeft af te sluiten bij je provider. Het is mogelijk dat je al de maximale verbindingssnelheid hebt bij je ISP. Met de juiste codec kun je toch nog winst behalen.

Veel implementaties zijn gebouwd rondom de VoIP codec G.711. In Europa is de A-variant vaak gebruikt terwijl met in de USA en Japan meestal de B-variant gebruikt. Je hebt minimaal 128 kbps bandbreedte nodig om G.711 te gebruiken. De meeste gebruikers zijn aangenaam verrast met de hoge kwaliteit tijdens de gesprekken.

Een bekende commerciƫle codec is G.729. Door de compressie is maar 36 kbps per gesprek nodig . De gratis GSM codec is geliefd doordat deze codec geen hoge belasting heeft op het verkeer door de kleine bandbreedte die maar nodig is.

Ga goed na welke mogelijkheden je hebt bij de keuze van een goede VoIP codec.




Een goede VoIP codec vinden is cruciaal voor het goed laten functioneren voor jouw VoIP systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten