Als je al een VoIP gebruiker bent zul je je wel afvragen wat een mooie functionaliteit is om het maximale eruit te halen als je een Hosted PBX of eigen IP PBX Centrale hebt.
Vroeger was het gezamelijk met elkaar bellen, teleconferencing, een dure optie en vroeg technisch veel aan je traditionele centrale en lijnen. VoIP maakt dit bereikbaar voor iedereen. VoIP conference is dat je met meerdere mensen tegelijkertijd met elkaar belt in groepsverband. Vaak wordt dit ook televergaderen genoemd. 1 persoon initieert de vergadering of teleconference en andere deelnemers bellen naar een nummer waar de vergadering op plaats vind. Men neemt dan deel aan de vergadering door te luisteren en eventueel te spreken. Als je een klant uitnodigt kun je daarna collega\'s van andere afdelingen erbij betrekken om aan het gesprek deel te nemen. Je kunt hier tijd mee besparen voor alle genodigden. Veel VoIP conference systemen bieden de mogelijkheid om de teleconference op te nemen zodat je kunt leren van de gesprekken of de kwaliteit kunt monitoren. De opgenomen bestanden zijn meestal in het formaat WAV of MP3 die je gemakkelijk op een computer kunt afspelen.
Als je een Hosted PBX of een VoIP software IP PBX centrale gaat uitzoeken let dan op of de mogelijkheden die je wilt beschikbaar zijn. Wil je enkel dat \'interne\' gebruikers VoIP conference kunnen gebruiken? Wil je dat ook \'externe\' gebruikers kunnen inbellen, via VoIP of via een traditionele lijn waarin je de onderverdeling kunt maken via een gratis 0800-nummer, een betaal 0900-nummer of een normaal telefoonnummers (bijv.020.....). Wil je de mogelijkheid dat men een PIN-code zet op een vergadering zodat er geen ongenode gasten in de conference komen. Bekijk voor je eigen situatie of je de mogelijkheid voor een operator belangrijk vind. Een operator zorgt dat de gesprekken gestroomlijnd verlopen. De operator kan een beller uit de vergadering verwijderen, geluid dempen en nog veel andere mogelijkheden (denk aan doorverbinden met klachtenafdeling, sales afdeling, infobalie, etc....)
De hoeveelheid bandbreedte die je nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van het aantal mensen die tegelijkertijd aan de VoIP conference deelnemen. Je netwerkbeheerder kan dit simpel uitrekenen om zo er zeker van te zijn dat er geen onnodige onderbrekingen gebeuren door ondercapaciteit. Mensen die zelf een IP PBX op kantoor hebben zullen via hun eigen netwerk (LAN) veel mensen kunnen bedienen voor VoIP conference. Mensen die via internet deelnemen aan de vergadering zullen een belasting uitoefenen op de internetverbinding van kantoor, je netwerkbeheerder kan dit gemakkelijk uitrekenen.
Wil je meer weten over een voip conference of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten