zondag 26 juli 2009

Hulp bij download van IVR stemmen

In de meeste gevallen zal men bij de telefooncentrale de IVR stemmen meeleveren. In de meeste gevallen zijn deze alleen in het Engels beschikbaar. Diverse grote fabrikanten, vooral als ze zich internationaal op de markt bewegen, leveren ook nog Spaans en eventueel Frans mee als taal. Nederlands staat niet vaak als taal op het lijstje waar je uit kunt kiezen. Uit ervaring kan ik melden dat 3CX en PBXnSIP sowieso Nederlands kunnen leveren. De vertaling van PBXnSIP vind ik nog het meest geschikt voor de Nederlandse markt.

In de meeste gevallen kun je op de website van de fabrikant, soms na gratis registratie, wel de IVR stemmen downloaden.

Sowieso vind je op de forums wel links naar, eventueel eigen gemaakte, vertalingen. Er zijn genoeg fabrikanten die te lui zijn om zo'n vertaling te maken simpel door het feit dat Nederlands een te kleine markt voor hen is om dit winstgevend te maken. In zo'n situatie ben je afhankelijk van de inzet van andere mensen die dan zo'n vertaling maken en op het internet vrijgeven, al dan niet tegen betaling. Als je Duitse taalbestanden kunt vinden kun je deze gemakkelijker laten vertalen door anderen.

Sommige fabrikanten zijn wel gevoelig als je hun een vertaling aanbied inruil voor een licentie. Voordeel is dat je dan een professionele telefooncentrale hebt met een waarde van enkele duizenden euro's die dan ook meteen in het Nederlands beschikbaar is. Je kunt dan meteen van start gaan met je centrale in het Nederlands. De leverancier heeft als voordeel dat hij vanaf dat moment de Nederlandse markt kan gaan bewerken. Maak hier goede afspraken over. Het kost je ongeveer 35-40 uur werk om dit van het Engels naar het Nederlands om te zetten. Is dus niet slecht om hier een pakket in ruil hiervoor te krijgen wat een marktwaarde van duizenden euro's vertegenwoordigd.

Als je telefoniste over een goede en duidelijke stem beschikt die ook nog professioneel overkomt kun je overwegen om haar deze IVR stemmen te laten inspreken. Een voordeel is dat de bellers in het begin ook al een bekende stem horen. Men krijgt dezelfde stem later ook nog in het echt eraan. Je kunt natuurlijk het financiele voordeel niet ontkennen als je haar dit laat inspreken. Er bestaan ook voice-over bedrijven die dit professioneel kunnen doen tegen een vergoeding. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Bij zo'n bestanden is het wel moeilijk om een aanpassing te doen, dit kun je niet zelf, je bent dan afhankelijk van dat inspreekbedrijf.

Om meer te lezen over IVR en VoIP , kijk op de link in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten