Het moderne en nieuwe VoIP en het logge traditionele PSTN. Zo kun je VoIP en PSTN noemen. Het zijn weer afkortingen. Consultants zijn er gek op. Het maakt trouwens niet uit in welk vakgebied. In de ICT lijkt het wel een overdaad aan afkortingen te geven. Elke keer nieuwe verzinnen. Trouwens mocht je het nog niet weten, ICT is een afkorting. Deze staat voor Informatie en Communicatie Technologie. Bepaalde afkortingen zijn best leuk gevonden en verklaren zich redelijk zelf. Je hebt ook afkortingen die zo cryptisch zijn ingepakt dat de meest doorgewinterde techneut er geen raad mee weet.
VoIP staat voor Voice over IP. Het bekende internetbellen. Op telecommunicatie gebied is VoIP de nieuwste ontwikkeling. Veel mensen beseffen niet dat VoIP al vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw word gebruikt, zo nieuw is het dus niet. Het begint nu algemeen geaccepteerd te geraken maar het bestaat dus langer als de meeste mensen denken.
Daar tegen over staat natuurlijk PSTN. Dure afkorting voor Public Switched Telephone Network. Vertaald Publieke Geschakeld Telefoon Netwerk. Je kunt het uitleggen als het openbare telefoonnetwerk dat verbonden is wereldwijd. Zelfs dit netwerk word steeds vaker vervangen door op VoIP gebaseerde toepassingen (zo loopt tegenwoordig al veel verkeer over de VoIP codec G.711). PSTN is een dinosaurier in telecomwereld. Binnen nu en korte tijd zal PSTN geheel vervangen worden door VoIP.
PSTN en POTS worden vaak met elkaar verward. Nummer 4 van de afkortingen. POTS betekent Plain Old Telephone Service. Misschien een bekendere naamgeving is analoge telefoonverbinding.
Als je een toestel wilt aansluiten die van origine voor POTS is bedoeld maar nu wilt aansluiten op je VoIP telefooncentrale zul je een ATA moeten inzetten. ATA is afgekort voor Analog Telephony Adaptor. Ik vind het wel een verklarende en logische afkorting. Een ATA stelt je in staat om oude analoge apparaten toch te gebruiken met de voordelen die VoIP kan bieden.
Ik ga je niet vervelen met een zin waarin alle termen zijn verwerkt maar je begrijpt natuurlijk dat je deze termen tegenkomt als je VoIP gaat implementeren vanuit een oudere telecom situatie. Ik denk dat de volgende generatie VoIP consultants hier weinig of niets mee te maken gaan krijgen. De huidige goede consultants zullen zich zo kunnen specialiseren omdat zij weten wat en hoe dit werkt en heeft gewerkt.
Om meer te lezen over voip en pstn, kijk op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten