vrijdag 3 juli 2009

VoIP aanbieders

Voordat je met VoIP kunt bellen zul je eerst een SIP trunk moeten gaan regelen. Een account bij een Internet Telephony Service Provider, verder nu ITSP genoemd.

Zodra je je account hebt gekregen dien je de informatie van SIP trunk in je apparaat te programma, dan kun je externe gesprekken voeren. Daardoor zul je kosten gaan besparen op je uitgaande telefoonverkeer.

Wil je dat mensen jouw ook kunnen bellen moet je een zogenaamd DID nummer aanvragen bij je ITSP en dit laten uitkomen aan je SIP trunk. Meestal staat hier wel een maandelijkse vergoeding voor. De kosten zijn echter vele malen lager als je dit vergelijkt met de traditionele kosten. Traditioneel had je bij een analoge aansluiting 1 lijn, bij ISDN 2 kanalen en je raadt het al bij ISDN30 30 kanalen. VoIP kent deze beperkingen niet als je de goede centrale gebruikt. De abonnementskosten die je hiermee bespaard kun je bijvoorbeeld gebruiken om je internetverbinding op te waarderen.

Bij het vergelijken van VoIP aanbieders kun je het beste even alle verschillende diensten naast elkaar leggen om een goede keuze te kunnen maken. Heb je deze nodig of kun je dit zelf in je centrale regelen? Kijk even na of de helpdesk het nivo aankan die jij als eis stelt.

Kies alle mogelijkheden die je van plan bent te gaan implementeren, kijk wel of ze ook als functionaliteit bij de aanbieder staan. CallerID, 0800- en 0900-nummers, faxen, enz.

Er zijn VoIP aanbieders die een limiet op de trunk hebben aangezet van 4 gesprekken die tegelijkertijd kunnen gevoerd worden. Je zou dit opmerkelijk kunnen noemen. 1 van de voordelen van VoIP is juist dat hier geen beperkingen op zitten. Vraag dit goed na om verrassingen te voorkomen.

Vraag na uit welke codecs je kunt kiezen bij je aanbieder. Spraak kan worden gecomprimeerd door het kiezen van bepaalde codecs. Deze worden aangegeven door G.7xx. Je hebt verschil in codecs door prijsstelling, kwaliteit en compressie. De duurdere codecs bieden vaak een betere kwaliteit en een hogere compressie zodat je meer gesprekken aankunt zonder een hogere verbinding nodig te hebben. Lees na in de specificaties of de IP centrale en SIP telefoons dit wel aankan. Het omzetten tussen verschillende codecs kan een flinke belasting zijn op de server waar je centrale opdraait. Mocht je server dit makkelijk aankunnen qua processorkracht heb je geen zorgen te maken. Het zou niet zo moeten zijn dat de processor zoveel bezig is met het transcoderen dat er voor andere belangrijke taken te weinig tijd overblijft om alles goed te verwerken. Vraagt dit anders na bij jouw eigen VoIP consultant die je goed advies kan geven. Op internet vind je natuurlijk ook genoeg materiaal om hierover te lezen mocht je het zelf willen uitzoeken. Wellicht in de nabije toekomst hier eens een artikel over schrijven.

Als laatste wil ik nog als tip meegeven dat je moet kijken hoelang de contractsduur is bij de VoIP aanbieder. Vooral of je makkelijk kunt over gaan naar een andere VoIP aanbieder. Van te voren de voorwaarden hierover doorlezen is verstandig.

Wil je meer weten over VoIP en de verschillende VoIP aanbieders, kijk op Adinets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten